lördag 18 januari 2014
Välkommen till "Pedagogik Eslöv"
Denna blogg syftar till att förbereda och reflektera kring pedagogiska diskussioner på Vuxenutbildningen i Eslöv. Jag kommer göra inlägg i god tid inför våra pedagogiska träffar för att presentera tema och ge förslag till diskussionsfrågor eller programpunkter. Ibland kommer jag att hänvisa till länkar eller lägga ut material till förberedelse inför våra träffar.
Ni är varmt välkomna att kommentera och ställa frågor kring det jag skriver på bloggen.
Joakim Seger
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Hittade några kloka tankar som Jum Cummins har uttryckt om vad vi som lärare bör känna till om andraspråkselevernas klassrumssituation.
SvaraRaderaAndraspråkselever
Den kanadensiske andraspråksforskaren Jim Cummins (1996) som intresserat sig för undervisning i kulturellt språkligt heterogena klasser, menar att läraren måste lära sig av eleverna om deras kultur, bakgrund och erfarenhete som de ska bli motiverade att arbeta mot kognitivt krävande mål. Även om de inte tillfullo behärskar inlärnings-språket. Läraren måste skapa undervisningssammanhang där inlärarna blir aktiva deltagare i inlärningsprocessen.
Olika komponenter är speciellt viktiga att beakta i undervisningen för andraspråks-inlärare:
• aktiv meningsfull kommunikation
• kognitiva utmaningar
• kontextuellt stöd
• utvecklande av elevers självtillit
Cummins hänvisar till andra andraspråksforskare som använder begreppet ”instructional conversations” som innebär att läraren i sin undervisning ska uppmuntra eleverna till att förstå och konstruera tankar, begrepp och texter som utmanar deras inlärning på inlärningsspråket. Det här stödet ska gälla både för muntliga och skriftliga aktiviteter. (ur Att undervisa i läsförståelse, sid 24, Barbro Westlund, 2009)
Ja, Cummins har många intressanta tankar om andraspråksinlärning. Jag tycker vi återkopplar till detta 6/3.
RaderaJa visst har Jim Cummins många intressanta tankar rörande ämnet. Jag tycker att även Pauline Gibbons bör lyftas fram i sammanhanget. Gibbons teorier stöder sig i mycket på just Cummins och Lev Vygotskys teorier om inlärning, att inlärning bör ses som en integrerande social process. Både lärare och elever är aktiva i processen och lärandet ses som ett gemensamt arbete. Gibbons menar att förmågor och ämneskunskaper blir synliga och formas i mötet mellan lärare och elever.
SvaraRaderaÄven små filmklipp med Pauline Gibbons går att hitta på Nationellt centrum