Nästa pedagogiska träff har temat ledarskap i klassrummet. Inför detta möte läser vi Kjell Granströms text ”Ledarskap i klassrummet” som ingår i skriften Forskning om lärares arbete i klassrummet.
Läs Granströms text (s. 13-32) och fundera på följande
frågor:
Granström skiljer på lärarskap
och ledarskap och menar att ledarskap
handlar om ”kunskap om klassrumsinteraktion och grupprocesser” samt ”förmåga
att hantera klassrumsinteraktion och grupprocesser.”
Går det att skilja på
begreppen lärarskap och ledarskap? Kan eleverna se skillnaden?
Håller du med om
Granströms definition?
Vad innebär begreppen klassrumsinteraktion
och grupprocesser i praktiken?
Vad är ledarskap i
klassrummet för dig?
Granström beskriver tre olika undervisningsformer,
helklassundervisning, grupparbete och enskilt arbete.
Vilka problem och
förtjänster finns med var och en av dessa tre undervisningsformer, tycker du av
egna erfarenheter?
Hur använder du dessa?
Måste en lärare
verkligen använda alla dessa tre undervisningsformerna för att det ska bli bra
undervisning?
Vi ses 24/3!
Anders och Joakim
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar