lördag 29 mars 2014

Inför pedagogisk träff 22/4


















Bedömning och betygssättning är tveklöst en av lärarens viktigaste arbetsuppgifter. Det är därför betydelsefullt att vi emellanåt träffas och tar del av varandras erfarenheter när det gäller detta.

Som underlag för diskussion när vi träffas den 22/4 har vi den nyutgivna skriften Bedömning och betygssättning inom vuxenutbildningen. För att vara väl förberedda så läser vi igenom denna publikation inför träffen och funderar på nedanstående frågor.

Läs s. 12-15 ”Bedöma tidigare förvärvade kunskaper och kompetenser”

  • Hur kan individuella studieplaner utformas och vem bör göra vad?
  • När och hur kan vi kartlägga, bedöma och dokumentera elevernas tidigare kunskaper och erfarenheter?

Läs s. 16-19 ”Planera för bedömning”

  • Hur kan ämnets innehåll tydliggöras för eleven?
  • Hur kan man följa och stödja elevens kunskapsutveckling på ett bra sätt?
  • Hur kan återkopplingen på elevens arbete gå till?
  • Hur kan eleven bli delaktig i kursens planering?

Läs s. 20-22 ”Undervisa och bedöma”

  • Vilka olika bedömningsformer kan med fördel användas i en kurs?
  • Hur verkar vi för att elevens kunskaper bedöms på ett likvärdigt sätt?
  • Hur arbetar vi med sambedömning och vad kan vi mer göra?

Läs s. 23-24 ”Dokumentera och informera”

  • Vilka effektiva sätt finns att dokumentera elevens kunskapsutveckling?

Läs s. 25-29 ”Betygssättning och intyg”

  • Hur kan man uppnå likvärdighet i den egna betygssättningen?
  • Hur viktigt är nationella prov som underlag för betyg?
  • Har vi vid särskilda skäl bortsett från enstaka betygskrav eller delar av ett kunskapskrav för en elev? Vilka rutiner följer vi i dessa fall?

Läs s. 30-32 ”Följa upp”

  • Hur kan man följa upp sitt arbete med kunskapsbedömningar?
  • Är våra former för bedömning och dokumentation ändamålsenliga och effektiva?


Tips på länkar och fördjupning:

  • De två böckerna Betygssättning – en handbok och Prov och arbetsuppgifter - en handbok av Anders Gustavsson, Per Måhl och Bo Sundblad kan rekommenderas. De visar hur lärare kan arbeta för att uppnå rättssäkra betyg och förklarar vad som menas med kunskapsomdömen, utvecklingsscheman, kunskapskrav och sammanvägningar. Det finns också bilagor som innehåller exempel på planeringar, utvecklingsscheman och kunskapskrav. 







  • Skolverket har också producerat en liten film om sambedömning i skolan: 




Glöm inte att anmäla er till Anna om ni kommer!

Låt oss veta vad du har för tankar om bedömning och betygssättning i kommentarerna nedan!

2 kommentarer:

  1. Finns de båda böckerna som rekommenderas, Betygssättning – en handbok och Prov och arbetsuppgifter - en handbok, inköpta i ett lämpligt antal till skolan?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej! Jag har själv lånat dem på biblioteket. Om du är intresserad så kan vi väl framföra detta för skolledningen och se om det går att köpa in något ex.

      Radera