Den 19:e och 20:e mars var det en stor konferens i Lund med framtidens lärande som övergripande tema. Det fanns en rad utställare på plats med sina montrar. Här erbjöds också en mängd olika föreläsningar och presentationer att välja mellan. Här följer en liten presentation av några:
Rebecca Grodner berättade om New York-skolan som helt och hållet har spelifierat undervisningen och hur elevernas resultat har ökat som följd av detta.
Lisa Lönn Hopper, Svaneskolan i Lund, beskrev hur hennes elever arbetar med blogg och film och hur detta inverkar på lärarens bedömning. Hon visade flera konkreta exempel på elevuppgifter och på hur eleverna ger varandra respons samt hur snabba utvärderingar kan göras med Google drive.
Maria Estling Vannestål, gymnasielärare och fil.dr i engelska presenterade sitt läromedel Världen i klassrummet. Hon berättade om tematisk engelskundervisning med skönlitteratur, film och internet och visade en mängd matnyttiga länkar för engelskläraren (ni som undervisar i engelska får gärna höra av er så kan jag föra vidare dessa länkar till er).
Laila Andersson, rektor Mattlidens skola, Esbo, Finland, berättade om hur den finländska skolan lyckats utveckla ett bra klimat för inlärning. Vi vet att Finland ligger långt framför Sverige när det gäller resultaten från PISA-undersökningen. Men vad beror det på? Finland har ju ett liknande skolsystem som vi har i Sverige. Andersson lyfte fram tydliga strukturer och att alla elever vet vad som förväntas av dem. Finland har inte så många friskolor och eleverna går i den skola som ligger närmast dem. Läraryrkets status har visat sig vara en annan viktig faktor.
Magnus Oskarsson, nationell projektledare PISA, Mittuniversitetet, berättade om vad som egentligen mäts i de uppmärksammade PISA-undersökningarna och om de för den svenska skolan allt dystrare resultaten. Vi fick även se exempel på testfrågor som dessa: http://cbasq.acer.edu.au
Oskarsson resonerade slutligen om vad de allt sämre resultaten kan tänkas bero på - vilket är något som tycks vara ganska komplext. Några faktorer som är signifikanta är dock det fria skolvalet, marknadstänkandet, segregation och skolk.
Mer om PISA kan du med fördel läsa här: PISA 2012 sammanfattning av rapport
Peter Karlberg, undervisningsråd och it-expert på Skolverket, talade om hur det ser ut när det gäller den svenska skolans it-satsningar. Han visade att tillgången på datorer har ökat dramatiskt de senaste åren och att användningen av IT i undervisningen ökar stadigt. Anmärkningsvärt är dock att it-användningen fortfarande är mycket låg i ämnet matematik. Karlberg lyfte också fram att det fortfarande bland lärare behövs kompetensutveckling i hur man använder IT i undervisningen och bland rektorerna hur man leder denna utveckling.
Har du frågor, funderingar eller tankar kring något av dessa programpunkter så är det bara att skriva i kommentarerna nedan.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar