Vilka förväntningar har våra elever på skolan och den egna förmågan att studera och lära sig saker? Kan det vara så att vissa elever bär med sig föreställningar om att inte duga och att inte kunna och därför varken vågar eller vill anstränga sig för att lära? Motivation hos den som studerar blir centralt i detta sammanhang.
I artikeln “Tänk rätt - och lyckas i skolan” i Skolvärlden 5 oktober 2015 presenteras boken Mindset - du blir vad du tänker av psykologiprofessor Carol Dweck. Hennes tankar om statiskt och dynamiskt mindset har väckt ett stort intresse i svenska skolor. Ett statiskt mindset - eller synsätt - innebär att man begränsar tron på sin förmåga medan en person med ett dynamiskt synsätt kan hantera motgångar och gå vidare i sin inlärningsprocess.
”Så fort de stöter på ett hinder går deras självkänsla upp i rök och deras motivation når botten. Om framgång betyder att de är smarta så betyder misslyckande att de är dumma. Det är ett statiskt mindset”, säger Carol Dweck.
“OECD pekade i sin granskningsrapport av den svenska skolan, som kom i våras, på att svenska elever inte anstränger sig lika mycket som elever i jämförbara länder. I Sverige finns en högre andel elever som ger upp om de stöter på problem och anser att skolan är slöseri med tid.”
Artikeln finns på adress http://skolvarlden.se/artiklar/tank-ratt-och-lyckas-i-skolan och är utgångspunkten för diskussionen på vårt pedagogiska forum denna gång. Läs artikeln och fundera över frågorna nedan som förberedelse inför vår gemensamma diskussion.
- Hur hjälper vi våra elever att finna motivation? Vad tror du om Carol Dwecks metoder? Finns det andra sätt att arbeta med motivation?
Carol Dweck ger i sin bok en mängd exempel på hur man kan ge återkoppling på “ett framåtsyftande sätt, som inte värderar intelligens eller talang”.
- Hur ger vi återkoppling som både stärker tron på den egna förmågan och ger fortsatt motivation i studierna?
Anders och Joakim
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar