I skolverkets rapport
om It-användning och it-kompetens i skolan från 2013 fick eleverna i gymnasial
vuxenutbildning besvara en fråga om de i utbildningen hade fått lära sig att
vara källkritiska till information som de hittar på internet. 43 procent
svarade att de fått lära sig detta, medan nästan lika många svarade att de inte
fått lära sig det. 17 procent svarade ”vet inte” på frågan.(www.skolverket.se)
I läroplanen
för vuxenutbildningen står det att:
Det är vuxenutbildningens ansvar att varje elev som har slutfört studier
inom vuxenutbildningen i den utsträckning som framgår av elevens individuella studieplan
kan använda sina kunskaper som redskap för att
– formulera, analysera och pröva antaganden samt lösa problem,
– reflektera över sina erfarenheter och sitt eget sätt att lära,
– kritiskt granska och värdera påståenden och förhållanden
– formulera, analysera och pröva antaganden samt lösa problem,
– reflektera över sina erfarenheter och sitt eget sätt att lära,
– kritiskt granska och värdera påståenden och förhållanden
– har förmåga att kritiskt granska och bedöma det han eller hon ser, hör
och läser för att kunna diskutera och ta ställning i olika livs- och
värderingsfrågor,
– kan
använda bok- och bibliotekskunskap och modern teknik som ett verktyg för
kunskapssökande, kommunikation, skapande och lärande.
Det pedagogiska arbetet ska ledas och samordnas av en rektor. Rektorn
ansvarar för att planera, följa upp, utvärdera och utveckla utbildningen i
förhållande till de nationella målen. Som pedagogisk ledare för vuxenutbildning
och som chef för lärarna och övrig personal i verksamheten har rektorn ansvar
för verksamhetens resultat och har, inom givna ramar, ett särskilt ansvar för att
–
utbildningen utformas så att eleverna, för att själva kunna söka och utveckla kunskaper,
får tillgång till handledning och läromedel av god kvalitet samt andra
lärverktyg för en tidsenlig utbildning, bl.a. bibliotek, datorer och andra
tekniska hjälpmedel. (http://kollakallans.wikispaces.com)
Med detta som bakgrund kan vi konstatera att källkritik
och källkritiskt tänkande är ett mycket viktigt inslag i vår undervisning
oavsett skolformer och nivåer. Därför ska vi denna gång diskutera utifrån
följande frågor:
- Hur kan vi arbeta med källkritik i våra olika skolformer?
- Hur rustar vi våra elever i ett samhälle där ett källkritiskt tänkande blir allt viktigare?
- Hur möter vi elever med tidigare skolbakgrund i länder där undervisning och läromedel kan vara styrda eller vinklade eller där källkritik aldrig ingått i skolväsendet?
Som information och förberedelse kan du ta del av
följande länkar:
Anders och Joakim
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar